måndag 18 maj 2009

Intervju med Expressens Johan Orrenius

Fotbollsskribenterna är stolta över att kunna hälsa Expressens krönikör, Johan Orrenius, välkommen till sidan!

Hallå Johan och välkommen till Fotbollsskribenterna. Hur är läget?
Det är på topp. Motala AIF går som tåget i söderettan och jag har en ledig helg framför mig. Två helt nya erfarenheter för mig.

Hur hamnade du på Expressen och vad gjorde du innan dess?
Jag började jobba på Östgöta Correspondenten när jag gick på gymnasiet. Hoppade in på helger och lov. Jag var både nyhets- och sportreporter. På den tiden hade jag inget körkort, så varje helg cyklade jag runt mellan Motalas division 4-lag och bevakade matcher. Jag var rätt nervös. Att intervjua Zlatan är ingenting jämfört med att som 17-åring försöka komma en snustuggande karlakarl till tränare in på livet.

Sedan läste jag ett år på Skurups folkhögslola. Gjorde praktik på DN där jag sedan fick sommarjobb och vik. Tydligen fastnade Mats Olsson för mina texter där och övertalade Expressen att värva mig. Så i april 2006 började jag jobba där, och sen dess har jag blivit kvar.

Varför blev det just fotbollsjournalistik för din del?
Förutom att jag älskar spelet så är fotbollen en fantastisk plattform att använda för att berätta historier. Den spelas överallt och rymmer så mycket. Vill man till exempel berätta något om tillståndet i ett annat land är fotbollen en bra väg in. Sedan har jag ju alltid varit mer intresserad av berättande texter än rena nyheter. Jag har aldrig varit en särskilt bra nyhetsjägare.

Har du varit aktiv fotbollsspelare i yngre år?
Jag var framför allt tennisspelare. Gick på tennisgymnasiet och var hyfsat lovande. Fotbollen slutade jag med som 15-åring eftersom tennisen tog för mycket tid. När jag sen la racketen på hyllan började jag spela igen. I Motalaklubben Zeros som på den tiden pendlade mellan trean och fyran. Men jag var aldrig särskilt bra. Jag var varken snabb eller stark utan levde på en vettig spelförståelse. Och jag slarvade i hemjobbet. En kompis tyckte att jag påminde om Ravanelli. Det var en fin komplimang.

Följer du några speciella fotbollssajter/bloggar kontinuerligt?
Nej, det kan jag inte säga. Ibland tar jag svep och scannar av några bloggar. Jag läser faktiskt hellre musikbloggar. Av fotbollsbloggarna gillar jag The Guardians blogg bäst, samt den svenska Tre Hörnor Straff.

Hur ser du på Allsvenskan så här långt?
Försiktigt positivt. Det är slående hur mycket bättre spelet blir när planerna är bra. Men samtidigt är det svagt av lagen att inte kunna anpassa sig bättre. Ta Elfsborgs match borta mot BP. Visst, Grimsta är en potatisåker – men ett bra lag borde kunna ändra sitt spel i en sån match och vinna på ett annat sätt.

Det är roligt att följa Blåvitts ungdomar, men jag tror att de är lite för ojämna för att ta guldet. När Elfsborg och Helsingborg spelar bra tycker jag att de håller högst klass.

Vilka lag kommer att ligga i toppen respektive botten när vi summerar årets säsong.
Elfsborg och HIF tror jag som sagt på. Jag verkar däremot ha varit fel ute när jag före säsongen trodde att Öis skulle hålla sig kvar. Som läget är nu har jag svårt att tro på det scenariot. Sen tror jag faktiskt inte så mycket på Trelleborg som alla andra verkar göra i år. Rasmus Bengtsson lär försvinna i sommar, och då blir det jobbigt för Prahl att fylla den luckan.

Vilka lag i årets Allsvenska har imponerat mest och minst på dig?
Även om Elfsborg har spelat en hygglig fotboll är jag inte så imponerad av dem som lag, med den truppen borde de ligga i toppen. Jag gillar lag som Örebro och Halmstad som vågade vara konsekventa trots en svajig start.

Minst imponerad är jag av Djurgården. Spelarna verkar vara rädda varje gång de kliver ut på planen och jag tycker inte att det är ett material som klarar av 4-3-3. Johan Oremo gör sig till exempel inte alls som central anfallare. Man saknar hans djupledsspel väldigt mycket.

Vilken spelare i Allsvenskan har imponerat mest på dig så här långt?
Daniel Mobaeck, Kristoffer Nordfeldt, Viktor Noring, Omar Jawo, Labbe Harbuzi, Rasmus Jönsson, Tobias Hysén, Iván Óbolo och Tobias Carlsson.

Vad tror du om Sveriges chanser för att kvalificera sig till VM i Sydafrika?
Goda. Vinst hemma mot Danmark, kryss i bortareturen och sen två segrar mot Malta. Då ser det riktigt bra ut. Jag tror att spelarna känner en trygghet i att de klarat det så många gånger förut. Men blir det kvalspel skulle jag bli orolig. Sverige är inte särskilt bra i knock out-matcher.

Om du var förbundskapten för landslaget, vilken startelva (vi förutsätter att alla spelare är friska och du kan välja andra än de spelare som är aktuella enligt Lagerbäck) skulle du ställa ut på planen mot Danmark och vilket spelsystem skulle du välja?
4-4-2 och följande elva: Isaksson – Safari, Majstorovic, Mellberg, Micke Nilsson – Holmén, Källström, Anders Svensson, Rasmus Elm –~Zlatan, Henrik Larsson

Zlatan ryktas vara på väg ifrån Inter. Vilket lag tror du han skulle passa bäst i?
Om Barcelona gör sig av med Eto’o kan han få en trevlig plats i mitten. Men då måste han också ändra sitt spel lite. Som spets i Barcas system kan du inte vandra omkring på planen hur som helst. Du måste vara på hugget centralt hela tiden. Jag tror egentligen att han skulle passa bättre i Real Madrid, som en av två forwards. Men jag skulle faktiskt gärna se att han stannar i Inter. Jag köper inte snacket om att Inter inte kan vinna Champions League. Behåller Moratti Zlatan och gör två bra värvningar till så finns alla chanser.

När vi är inne på Zlatan, du gjorde en väldigt öppen och avslappnad intervju med honom för några månader sedan. Var det första gången du intervjuade honom?
Hur gick du tillväga för att få till en intervju?

Jag gjorde en liknande intervju med Zlatan för två år sen. Intervjun hade inte blivit av om det inte vore för Nike, det är ingenting att hymla om. Detta är förstås ingen optimal situation, som journalist vill jag helst vara fri från inblandning av jätteföretag med agendor. Jag tycker inte att det hade varit okej att vända sig till Nike direkt. Men nu var det så att vi hade försökt få en intervju på egen hand – och misslyckats. Om sen den enda vägen är att gå genom Nike då tycker jag att det är motiverat. Vi talar trots allt om vår största idrottsman, den spelare våra läsare helst vill se i tidningen.

Kommer du leverera fler intervjuer med honom inom en snar framtid?
Det kan jag inte svara på. Knappast inom den närmaste framtiden i alla fall.

Slutligen, har du något hett skvaller från fotbollsvärlden att bjuda våra läsare på?
Ja, Tobias Carlsson ska öppna ett lekland i Kalmar och Rydström ska gå in som investerare. Har jag hört.

Fotbollsskribenterna tackar Johan för pratstunden och önskar honom lycka till!


//David

1 kommentar: