onsdag 19 augusti 2009

Me, myself and i

Dags för en liten presentation av mig själv. Först kan jag bara säga att det ska bli mycket roligt att hjälpa till på denna sidan och jag ska försöka bidra med tankar och funderingar kring fotbollen i allmänhet.

Jag är 25 år gammal och hemmahörande i Kalmar. De senaste 10 åren har jag spelat fotboll i tre olika klubbar. Från 16 års ålder tills jag var 19 år spelade jag i Kalmar FF där jag lirade i b-laget och det sista året tränade jag endast med Kalmars a-lag under ledning av Nanne Bergstrand och Gilles Stille (hans första sejour). Efter stora skadebekymmer med mina ljumskar valde jag en nysatsning och det blev Oskarshamns AIK som köpte mig från KFF. Klubben ledde då gamla div3 relativt överlägset och min debut gjordes mot Nybro i seriefinalen där bland annat Viktor Elm stod på motsatt sida. Minns att vi gjorde 0-1 och känslan var obeskrivlig. Att få representera ett a-lag slår allt vad ungdomsfotboll och b-lags fotboll handlar om. Nybro kvitterade sedan till 1-1, men vi vann till slut trean och jag spelade två år i div2 innan vi åkte ur. Året därefter, i div3 blev det nytt respass efter att vi haft en av seriens bästa trupper. Interna problem satte stopp för all glädje och det blev alltså ny degradering - denna gång till elitfyran. Jag valde att lämna klubben och flytta hemåt Kalmar igen. Lindsdal, som precis gått upp i div2 hörde av sig och på den vägen är det. Jag är just nu mitt inne i det tredje året som spelare för Lindsdals IF och laget ligger femma för tillfället. Det känns bra och det är kul att ligga i toppen för en gångs skull.

Mitt fotbollsintresse är brett. Har jag tid försöker jag kolla på så mycket fotboll som möjligt, men mitt största intresse ligger inte i Premier Leagues miljardindustri, serie A's korruption eller i La Ligas skönspel. Nej, jag följer istället en klubb i engelska div3. Leeds United är min dam, en dam jag aldrig lämnar. Jag har följt dom så länge jag kan missas och kärleken - trots alla motgångar - växer sig bara större och starkare med åren.

Få är väl de fotbollsentusiaster som undgått att se vad som hänt med Leeds de senaste 7 åren? Från semi-final i Champions League mot Valencia till att möta Exeter i en öppningsmatch i League One. Snacka om kontraster. Samtidigt känner jag mig bara tvungen att säga detta så att alla förstår; supportrarna till Leeds United ger aldrig upp och tar ni er till Elland Road ska ni se att de flesta skrattar och ler, sjunger högt och är stolta över sin klubb. Igår spelade man bortamatch mot Walsall inför ca 8000 åskådare. Nästan 4000 av dom var Leeds anhängare. Det förklarar lite hur stor klubben fortfarande är. Det blev förövrigt vinst med 1-2 efter en sen vändning och Leeds har nu fyra raka segrar varav tre i ligan. Stark öppning!

I övrigt kan väl sägas att jag jobbar som fastighetsskötare ute vid Hansa City här i Kalmar. Ett helt okey jobb under sommaren, men inte lika roligt under vintern. Sitter också med i redaktionen på SvenskaFans sedan många år och skriver krönikor för - just det - Leeds United givetvis. Ni kan också hitta mig på www.tompaniet.se där jag bland annat bloggar.

Jag ser fram emot att dela mina tankar, åsikter och funderingar med er.

På återhörande.

//Thom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar