måndag 27 april 2009

Skrivkramp typ..

Vissa dagar är det som förgjort att komma på något intressant ämne att skriva om. Idag är det verkligen en sådan dag. Det finns hur mycket som helst att skriva om gällande fotboll, men idag står det helt still. Jag gör ett försök i alla fall.

Fotboll är något som berör oerhört många människor på vår planet. På ett sätt är det så himla komiskt. Att en simpel fysisk aktivitet där det gäller att få ett runt plastföremål bakom två stolpar och en ribba, kan vara så jäkla angeläget för miljontals människor. Hur kommer sig detta egentligen? Vad är den adekvata kausaliteten mellan fotboll och människor?

Kan det vara att så enkelt som att människor efterfrågar en stunds underhållande spänning eller är det mer starka känslor för ett lag som man kan identifiera sig med på olika sätt? Jag tror inte det finns något entydigt korrekt svar på frågan, utan det är nog i alla högsta grad individuellt. Dock tycker jag det är intressant att sitta och klura på olika teorier om vad det är som får människor att ”go bananas” med anledning av fotboll.

Ett vanligt scenario är att man sympatiserar väldigt starkt med ett lag och då är det givetvis självklart att man även vill se sitt lag fira triumfer. De här starka känslorna tycker jag är intressant. Känslor som kan växa sig så starka att de inte går att kontrollera och kan medföra att man begår de mest inadekvata handlingar (tänk t.ex. fet ful dansk som stormar planen under en landskamp).

En sak som jag inte har tänkt på innan är det här. En sen afton på studentkåren i Jönköping, kom jag i kontakt med en brittisk utbytesstudent. Vi stod i en fullsmockad bar och försökte få bartenderns uppmärksamhet och på något vis började vi konversera och då givetvis om fotboll, vad annars liksom. Det framkom att britten var en tvättäkta Crystal Palace supporter och när jag sedan berättade om att mina sympatier hos Man U kopplade han inte. Han kunde inte förstå hur jag som bodde i Sverige kunde ha ett brittiskt lag som favoritlag. Hur kunde jag känna sympatier för ett lag och en stad som inte låg i Sverige? Detta var för honom ofattbart. Han hade ETT lag och det var Crystal Palace. Han förstod inte hur man kunde ha favoritlag i olika länder. Han kunde inte förstå kopplingen mellan hur man som svensk kunde ha starka känslor för ett lag och en stad i ett annat land. Han totalsågade mig. Själv stod jag tyst och hade inget riktigt bra motargument att komma med direkt.

Det är lite småkomiskt att man har favoritlag i andra länder. Jag tycker dock inte att det är speciellt konstigt. Man kanske har någon spelare man följer och då börjar man sympatisera med det laget. Eller kanske man har någon särskilt anknytning till en viss stad utomlands och på så vis känner samhörighet med stadens lag.

Hur som helst finns det många olika anledningar varför man sympatiserar med ett lag eller kanske till och med att man har flera favoritlag. Jag tycker det är varken rätt eller fel, men intressant är det avseende motivet till varför folk hyser starka känslor för ett visst lag, där någon egentlig koppling kanske inte finns.

Nog skrivet för idag, nu är det sov dags.

I morgon är första semin i CL, missa inte det alla fotbollsälskare!

//David

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar