torsdag 26 mars 2009

Inför Portugal - Sverige

Andreas Isaksson
Mikael Nilsson - Olof Mellberg - Petter Hansson - Erik Edman
Christian Wilhelmsson - Anders Svensson - Kim Källström - Viktor Elm
Henrik Larsson - Johan Elmander

Sveriges startelva mot Portugal på lördag. För jag tror att Lagerbäck lyssnar på mig denna gången, för en gångs skull.
Fast det är ingen överraskningselva direkt. Men kanske får åldermannen på sidlinjen hjärnblödning och börjar trixa med formationerna, precis som en viss Henrik Larsson önskade nyligen. "När Larsson talar darrar Lagerbäck" är ju ett gammalt djungelordspråk.

Men vad är det för match? Vad betyder den?
Att det är VM-kval det rör sig om har väl inte gått någon förbi men hur ser Grupp 1 ut egentligen?
Sverige ligger näst sist med tre matcher spelade och 5 poäng, Danmark leder med lika många matcher men med 7 poäng. Portugal har lika många poäng men en match mer spelad. Och det är där lite av problemet ligger.
Vi säger här hemma att det är något av en måstematch (ok, alla kanske inte säger det men de tänker det kan jag lova, förlorar vi kan vi nog hälsa hem till direktkvalificeringen) men vad tror ni inte de talar om i Portugal då? 5 eller 6 poäng på 5 matcher skulle vara ett pinsamt dåligt resultat för ett lag som nog kallt räknade med en direktplats efter lottningen.

Vad är då Portugals problem? Inte är det backlinjen i alla fall även om det kanske gnisslat lite på sistone. Nej, jag skulle säga att de saknar spjutspetsar. När jag tittar på deras trupp ser jag bara en massa mittfältare och så Hugo Almeida, men han gör ju ingen glad heller.
Men de kommer vara som hungriga vargar efter en seger på lördag.

Hur ska Sverige då agera för att inte förlora? Tålamod i defensiven, klara roller, kontakt mellan lagdelarna och en tydlig press från Svensson och Källström. Sen får vi hoppas på spelvändningar med Wilhelmsson och Elmander och fasta situationer.

/Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar