lördag 21 mars 2009

JLW spår allsvenskan - Årets Kalmar


Vem vinner allsvenskan i år? Sällan så har experterna varit så eniga angående vilka lag som kommer tillhöra toppen. Det har utkristalliserat sig tre lag. Kalmar, Elfsborg och IFK Göteborg.


Kalmar vann förra året, och får i år finna sig i att vara jagade. Dock så kommer Nanne Bergstrand, på sedvanligt tröttsamt sätt,hävda motsatsen. Min åsikt att Sverige aldrig kommer få fram ett lag till Champions League med den inställningen. Det har under flera år odlats fram en enorm lagkänsla hos Kalmariterna, detta kryddat med duktiga spelare skulle kunna vara en grogrund för ett svenskt Rosenborg. Våga se er själva som Sveriges bästa lag Kalmar! Hursomhelst så kommer säkert Kalmar tillföra topplagen även i år. Man har tappat kvalitet i Elm och Ingelsten, men även fyllt på sedvanligt Kalmarvis. Det återstår att se om Mendes, Smylie och Tobias Eriksson kan fylla luckorna.


Ett annat lag som har upphaussats under sillyseason och försäsongen är Elfsborg. Detta med rätta då man har förstärkt laget med klasspelare som Martin Ericsson. Jag satte ett frågetecken för målvaktsposten tidigare. Nu har man förstärkt med förre Bajenkeepern Ante Covic. Elfsborg har allsvenskans bredaste trupp och det bästa mittfältet (på pappret) och kommer med största sannolikhet ligga i toppen.


IFK Göteborg har imponerat på mig de senaste åren. Sedan de skattefuskade sig kvar i allsvenskan har de byggt upp ett ungt och väldigt svårforcerat lag. I år tror jag att de kommer att nå sin topp. De har en bra målvakt, en mycket stark backlinje, ett stabilt mittfält (Thomas Olsson är oerhört viktig) samt intressanta anfallare i Söder och Lill-Hysén.


Det finns givetvis outsiders också. Jag skulle vilja lyfta fram Örebro, Helsingborg och mitt Malmö FF.


Jag tror att Örebro kommer ta ett steg mot toppen i år. Med två supervärvningar i John Alvbåge och Kim Olsen samt en i övrigt stabil allsvensk trupp finns en bra grund. Laget är dock ganska tunt och skador på nyckelspelarna bör undvikas om det ska bli en trevlig säson för närkingarna.


Det är tröttsamt att skriva det men… Ett lag som har Henrik Larsson måste räknas till topplagen. Larsson kan lyfta upp vilket ängagäng som helst och kommer att göra det även i år. Det finns en fotbollskultur och ett starkt stöd i Helsingborg vilket borgar för framgångar. Laget ser dock tunt ut, och nog har Bjuv-Daniel i målet snart gjort sitt?


Jag måste skriva upp Malmö bland lagen som kan överraska, mest med hjärtat men även lite med hjärnan. Sveriges rikaste klubb har byggt Sveriges bästa fotbollsarena och börjat bygga upp en imponerande organisation. Fotbollsmässigt så har det dock varit dystert de senaste åren. Inför denna säsongen har man värvat Ricardinho, Mutzdavic, Daniel Larsson och Durmaz. Fyra bra värvningar som ersätter Järdler, Jocke och Robin Nilsson samt Jonatan Johansson. Det stora frågetecknet är dock: Hur ska Toivonen ersättas? Frågetecken även för målvakt och mittbackar.


Vad är då mitt tips? Jag tror att det blir en

jämn serie, med en hel del lag som slåss om guldet. Jag tror dock på IFK Göteborg.


En syn vi får se igen (tyvärr)


//Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar